W roku szkolnym 2021/2022 realizujemy w naszej szkole innowacje pedagogiczną związana z edukacją regionalną. Oto szczegóły
Czas realizacji: rok
szkolny 2021/2022
Innowacja pedagogiczna
na poziomie klas IV - VIII
„ Katowice
– nasza mała ojczyzna”
„Ubogi
jest ten, kto nie zna i nie miłuje ziemi,
na
której się urodził i żyje.
Podobny
jest do drzewa bez korzeni.”
Temat:
Katowice – nasza mała ojczyzna – innowacja pedagogiczna z wiedzy o wartościach,
kulturze i historii Katowic i Osiedla Tysiąclecia.
Rodzaj: innowacja metodyczna
Autorzy: Edyta Ostaszewska
Ewa Krawczyk
Czas
realizacji: rok szkolny 2021/2022
Data
wprowadzenia : 2.09.2021 r.
Data
zakończenia:10. 06.2022 r.
Adresat:
Uczniowie
klas IV – VIII Szkoły Podstawowej nr 59 im. Jana Matejki w Katowicach
Szkolny
projekt regionalny ,,Katowice – nasza mała ojczyzna” skierowany jest do uczniów klas 4-8. Poszczególne
zadania realizowane są przez rok szkolny 2021/2022.
Rozmiar czasowy i przestrzenny:
Czas realizacji - pierwsze i
drugie półrocze roku szkolnego 2021/2022. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą
w ramach obowiązkowych zajęć z wychowawcą oraz wyjść i wycieczek klasowych. Ilość godzin na realizację zadań ustala
wychowawca. Tematy ujęte w innowacji
obejmują również indywidualną i grupową pracę uczniów. Opracowane zagadnienia
zamieszczane są na blogu szkoły.
Założenia innowacji:
Szkoła obok środowiska
rodzinnego jest miejscem, w którym równolegle z nauczaniem, wychowuje się młode
pokolenia. Jej zadaniem jest ukształtowanie człowieka , odpowiedzialnego za
dorobek przeszłych pokoleń , za teraźniejszość i przyszłość własnej szkoły,
regionu i kraju. Ważne jest, aby w dobie globalizacji, uczniowie nie zatracili
poczucia własnej tożsamości. Możemy tego dokonać poprzez edukację regionalną,
dzięki której dzieci uczą się szacunku, tolerancji i otwarcia na różnorodne
aspekty życia społecznego oraz kulturalnego. Bliższe stają im się dzieje
własnego regionu - „ Małej Ojczyzny”. Poznanie ciekawych ludzi, otaczającej
przyrody, tradycji, ważnych dla regionu obszarów, gwary, kultury i wydarzeń,
daje uczniowi możliwość utożsamiania się z miejscem jego dzieciństwa, które
rzutuje na jego postawę patriotyczną w dorosłym życiu. Badając dziedzictwo kulturowe regionu,
uczniowie uświadamiają sobie kim są i jakie są ich korzenie. Więź z „ Małą Ojczyzną” umożliwi umiłowanie tego
co składa się na Ojczyznę.
Pragniemy zatem, aby
uczniowie podczas realizacji zadań innowacyjnych zdobyli, jak największą wiedzę
o swoim najbliższym otoczeniu, by działania te były poszerzeniem oferty
edukacyjnej szkoły oraz wpłynęły na integrację naszego środowiska.
Cel główny projektu :
·
Kształtowanie
u uczniów poczucia tożsamości regionalnej, a tym samym kształtowanie postawy zaangażowania w sprawy własnego
środowiska poprzez
poznanie wartości, historii i kultury naszego miasta.
Cele szczegółowe:
·
Poszerzenie
wiedzy na temat historii naszej szkoły i osiedla Tysiąclecia
·
zaznajomienie
z bogactwem kulturowym i historycznym Katowic
·
dostrzeganie specyfiki przyrodniczej
najbliższej okolicy
·
rozwijanie
uczuć patriotycznych związanych z tożsamością kultury regionalnej
·
dostrzeganie piękna gwary i obrzędów związanych
z tradycjami naszej miejscowości;
·
uświadomienie wartości płynących z dorobku wielu
pokoleń
·
doskonalenie
umiejętności informatycznych
·
kształtowanie
postawy ukierunkowanej na współpracę i odpowiedzialność
·
wypracowanie szacunku do dziedzictwa kulturowego regionu
Metody:
·
praca metodą projektu
·
opracowanie prezentacji multimedialnych, filmów,
zdjęć z realizacji zadań
·
metoda praktycznej działalności uczniów
·
metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy –
uczenie się przez odkrywanie
·
uczenie się przez działanie
Formy pracy:
·
indywidualna
·
grupowa
·
zespołowa
Oczekiwane efekty:
·
poznanie własnej
dzielnicy i miejscowości - środowiska naturalnego, przyrody, historii i
wartości
·
poszerzenie
wiedzy z zakresu życia kulturowego i społecznego
·
świadome
korzystanie z zasobów przyrodniczych i kulturowych Katowic
·
dostrzeganie
piękna gwary i obrzędów związanych z tradycjami naszej miejscowości
·
poczucie
przynależności do środowiska rodzinnego, szkolnego i lokalnego oraz dumy i
miłości do swojej ,,Małej Ojczyzny”
·
postawa
odpowiedzialności za powierzone zadanie
·
integracja
zespołów klasowych i społeczności szkolnej
·
doskonalenie
umiejętności TIK
·
podniesienie
jakości pracy szkoły poprzez wzbogacenie metod nauczania
Realizacja innowacji – zadania
TEMAT |
KLASA |
TERMIN |
ODPOWIEDZIALNI |
- Historia osiedla
Tysiąclecia i naszej szkoły |
7a i
7b |
Do 15
października 2021 |
Uczniowie Wychowawcy
|
Historia Katowic w pigułce |
8a i
8b |
Do 15
listopada 2021 |
Uczniowie wychowawcy |
Słowniczek gwary śląskiej.
Śląscy pisarze |
7c i
7d |
Do 15
grudnia 2021 |
Uczniowie wychowawcy |
Płuca naszego miasta.
Zielone obiekty i ich atrakcje |
5b i 5c
|
Do 15
stycznia 2022 |
Uczniowie wychowawcy |
Znani mieszkańcy Katowic |
8c i 8d |
Do 15
lutego 2022 |
Uczniowie wychowawcy |
Tańce, piosenki i potrawy śląskie |
4a i 4b |
Do 20
marca 2022 |
Uczniowie wychowawcy |
Propozycje tras wycieczek
po Katowicach. Obiekty kultury, pomniki |
5a i 6a |
Do 15
kwietnia 2022 |
Uczniowie wychowawcy |
Znani absolwenci naszej
szkoły |
4c |
Do 15
maja 2022 |
Uczniowie wychowawcy |
W ramach innowacji każda
klasa organizuje wyjście/wycieczkę do ważnych dla Katowic miejsc i zamieszcza
relację w formie np. prezentacji, filmiku, zdjęć, opisów na blogu szkoły.
Ewaluacja:
Ewaluacja
dokonana będzie poprzez stałe monitorowanie realizacji zadań, analiza relacji
uczniów, zamieszczanych na blogu.
Podsumowanie
i ewaluacja innowacji nastąpi w czerwcu 2022r.
Komentarze
Prześlij komentarz