INNOWACJA PEDAGOGICZNA związana z edukacją regionalną

 W roku szkolnym 2021/2022 realizujemy w naszej szkole innowacje pedagogiczną związana z edukacją regionalną. Oto szczegóły 

Czas realizacji: rok szkolny 2021/2022

Innowacja pedagogiczna na poziomie klas IV - VIII

 „ Katowice – nasza mała ojczyzna

 

Ubogi jest ten, kto nie zna i nie miłuje ziemi,

                                                                       na której się urodził i żyje.

                                                                       Podobny jest do drzewa bez korzeni.”

                                                                    

Temat: Katowice – nasza mała ojczyzna – innowacja pedagogiczna z wiedzy o wartościach, kulturze i historii Katowic i Osiedla Tysiąclecia.

 

Rodzaj: innowacja metodyczna

 Autorzy: Edyta Ostaszewska

                Ewa Krawczyk

Czas realizacji: rok szkolny 2021/2022

Data wprowadzenia : 2.09.2021 r.

Data zakończenia:10. 06.2022 r.

 

Adresat:

Uczniowie klas IV – VIII Szkoły Podstawowej nr 59 im. Jana Matejki w Katowicach

Szkolny projekt regionalny ,,Katowice – nasza mała ojczyzna” skierowany jest do uczniów klas 4-8. Poszczególne zadania realizowane są przez rok szkolny 2021/2022.

 

 

Rozmiar czasowy i przestrzenny:

Czas realizacji - pierwsze i drugie półrocze roku szkolnego 2021/2022. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach obowiązkowych zajęć z wychowawcą oraz wyjść i wycieczek klasowych.  Ilość godzin na realizację zadań ustala wychowawca.  Tematy ujęte w innowacji obejmują również indywidualną i grupową pracę uczniów. Opracowane zagadnienia zamieszczane są na blogu szkoły.

 

Założenia innowacji:

Szkoła obok środowiska rodzinnego jest miejscem, w którym równolegle z nauczaniem, wychowuje się młode pokolenia. Jej zadaniem jest ukształtowanie człowieka , odpowiedzialnego za dorobek przeszłych pokoleń , za teraźniejszość i przyszłość własnej szkoły, regionu i kraju. Ważne jest, aby w dobie globalizacji, uczniowie nie zatracili poczucia własnej tożsamości. Możemy tego dokonać poprzez edukację regionalną, dzięki której dzieci uczą się szacunku, tolerancji i otwarcia na różnorodne aspekty życia społecznego oraz kulturalnego. Bliższe stają im się dzieje własnego regionu - „ Małej Ojczyzny”. Poznanie ciekawych ludzi, otaczającej przyrody, tradycji, ważnych dla regionu obszarów, gwary, kultury i wydarzeń, daje uczniowi możliwość utożsamiania się z miejscem jego dzieciństwa, które rzutuje na jego postawę patriotyczną w dorosłym życiu.  Badając dziedzictwo kulturowe regionu, uczniowie uświadamiają sobie kim są i jakie są ich korzenie. Więź  z „ Małą Ojczyzną” umożliwi umiłowanie tego co składa się na Ojczyznę.

Pragniemy zatem, aby uczniowie podczas realizacji zadań innowacyjnych zdobyli, jak największą wiedzę o swoim najbliższym otoczeniu, by działania te były poszerzeniem oferty edukacyjnej szkoły oraz wpłynęły na integrację naszego środowiska.

 

 

 

Cel główny projektu :

·       Kształtowanie u uczniów poczucia tożsamości regionalnej, a tym samym kształtowanie postawy zaangażowania w sprawy własnego środowiska poprzez poznanie wartości, historii i kultury naszego miasta.

 

Cele szczegółowe:

·       Poszerzenie wiedzy na temat historii naszej szkoły i osiedla Tysiąclecia

·       zaznajomienie z bogactwem kulturowym i historycznym Katowic

·         dostrzeganie specyfiki przyrodniczej najbliższej okolicy

·        rozwijanie uczuć patriotycznych związanych z tożsamością kultury regionalnej

·        dostrzeganie piękna gwary i obrzędów związanych z tradycjami naszej miejscowości;

·        uświadomienie wartości płynących z dorobku wielu pokoleń

·        doskonalenie umiejętności informatycznych

·        kształtowanie postawy ukierunkowanej na współpracę i odpowiedzialność

·       wypracowanie szacunku do  dziedzictwa kulturowego regionu

Metody:

·        praca metodą projektu

·        opracowanie prezentacji multimedialnych, filmów, zdjęć z realizacji zadań

·        metoda praktycznej działalności uczniów

·        metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy – uczenie się przez odkrywanie

·        uczenie się przez działanie

 

Formy pracy:

·        indywidualna

·        grupowa

·        zespołowa

Oczekiwane efekty:

·       poznanie własnej dzielnicy i miejscowości - środowiska naturalnego, przyrody, historii i wartości

·       poszerzenie wiedzy z zakresu życia kulturowego i społecznego

·       świadome korzystanie z zasobów przyrodniczych i kulturowych Katowic

·       dostrzeganie piękna gwary i obrzędów związanych z tradycjami naszej miejscowości

·       poczucie przynależności do środowiska rodzinnego, szkolnego i lokalnego oraz dumy i miłości do swojej ,,Małej Ojczyzny”

·       postawa odpowiedzialności za powierzone zadanie

·       integracja zespołów klasowych i społeczności szkolnej

·       doskonalenie umiejętności TIK

·       podniesienie jakości pracy szkoły poprzez wzbogacenie metod nauczania

 

 

Realizacja innowacji – zadania

 

TEMAT

KLASA

TERMIN

ODPOWIEDZIALNI

- Historia osiedla Tysiąclecia i naszej szkoły

7a   i    7b

Do 15 października 2021

Uczniowie

Wychowawcy

Historia Katowic w pigułce

8a  i   8b

Do 15 listopada 2021

Uczniowie

wychowawcy

Słowniczek gwary śląskiej. Śląscy pisarze

7c   i   7d

Do 15 grudnia 2021

Uczniowie

wychowawcy

Płuca naszego miasta. Zielone obiekty i ich atrakcje

5b  i  5c

Do 15 stycznia 2022

Uczniowie

wychowawcy

Znani mieszkańcy Katowic

8c  i  8d

Do 15 lutego 2022

Uczniowie

wychowawcy

Tańce, piosenki i potrawy śląskie

4a  i  4b

Do 20 marca 2022

Uczniowie

wychowawcy

Propozycje tras wycieczek po Katowicach. Obiekty kultury, pomniki

5a  i  6a

Do 15 kwietnia 2022

Uczniowie

wychowawcy

Znani absolwenci naszej szkoły

 

4c

Do 15 maja 2022

Uczniowie

wychowawcy

 

 

W ramach innowacji każda klasa organizuje wyjście/wycieczkę do ważnych dla Katowic miejsc i zamieszcza relację w formie np. prezentacji, filmiku, zdjęć, opisów na blogu szkoły.

 

 

 

Ewaluacja:

Ewaluacja dokonana będzie poprzez stałe monitorowanie realizacji zadań, analiza relacji uczniów, zamieszczanych na blogu.

Podsumowanie i ewaluacja innowacji nastąpi w czerwcu 2022r.

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentarze