Klasa 8a poruszyła bardzo ważny temat, który dotyczy konfliktów i sposobów ich rozwiązywania. Zapoznajcie się z tym wpisem, bo może przydać się każdemu z Was :)
Skuteczne rozwiązywanie konfliktów w
klasie
To może najpierw wyjaśnimy co
to są konflikty?
Konflikt to niezgodność, sprzeczność interesów, poglądów itp. Dochodzi do niego zawsze wtedy, kiedy ktoś o nas mówi za plecami - obgaduje, okłamuje, nie możemy sobie zaufać czyli zdradziliśmy czyjąś tajemnice.
Konflikty
według amerykańskiego mediatora, są
podzielone na 5 kategorii:
* Konflikt relacji – silne
emocje, zła
komunikacja.
* Konflikt danych - brak informacji, złe zrozumienie.
* Konflikt wartości – różnice
religijne, etyczne.
* Konflikt interesów – rzeczowy
(pieniądze,
czas), psychologiczny.
* Konflikt strukturalny –
określenie
ról…
Wśród uczniów
klasy ósmej SP 59 przeprowadzona została anonimowa ankieta dotycząca
najczęstszych przyczyn konfliktów klasowych. Zamieszczamy wyniki ankiety:
2.Kłótnia
3.Zazdrość
4.Nierówność
5.Plotkowanie
6.Wyższanie
7.Poniżanie
8.Wyśmiewanie
Metody rozwiązywania
konfliktów w szkole.
fot. https://pl.freepik.com/darmowe-zdjecie-wektory/konflikt
Wobec konfliktów nie można być bezradnym i poddawać im się
biernie, trzeba poszukiwać dróg wyjścia, kształcić umiejętność ich opanowywania
i rozwiązywania. Kiedy człowiek boi się konfliktu, lub traktuje go jak wojnę,
traci możliwość poznania drugiej strony oraz wyrażenia własnych potrzeb i
interesów, traci szansę na satysfakcjonujące kontakty z drugim człowiekiem.
W psychologii społecznej dominuje pogląd, którego autorem
jest Sheriff, że głównym sposobem rozwiązywania konfliktów między grupami jest
zaistnienie sytuacji, gdy dla obu przeciwstawnych sobie grup pojawi się
wspólny, a bardzo ważny cel i to taki, którego siłami jednej ze stron nie można
osiągnąć. np. istnienie wspólnego celu, opartego na wspólnym interesie, może
odegrać ogromną rolę w likwidowaniu konfliktu, o ile taki cel jest rzeczywiście
ważny, tzn. wysoko ceniony przez wszystkie strony, jeżeli jest wyrazisty, a
więc każdy może go dostrzec, a także jeżeli jest aktualny, a więc wymaga
działań natychmiastowych i jeżeli panuje powszechne przekonanie, że tylko
wspólnymi siłami ten cel da się osiągnąć.
Metody stosowane do opanowywania
sytuacji konfliktowych są liczne i różne. Do najbardziej typowych zaliczamy: metodę atakowania, metodę obrony, metodę
przetargów.
Metoda atakowania łączy się z postawą zaczepną i jest
stosowana zarówno wtedy, gdy staramy się (np. ubiegając innych) forsować własny
cel, jak też wtedy, gdy dążymy do wyeliminowania przeciwnika. Może być również
odpowiedzią na działanie tych, którzy nam się przeciwstawiają, czyli
kontrakcją. Polega na planowej akcji. Trzeba w tym celu przestrzegać
odpowiednich zasad:
•
przed zamierzonym atakiem należy zapoznać się z aktualnym
stanem rozwoju konfliktu, jaki chcemy przezwyciężyć, aby wiadomym było kogo lub
co trzeba atakować i z jakim natężeniem,
•
podejmując zamierzone działania, konsekwentnie przestrzegać
ustalonych zasad postępowania,
•
angażować się stopniowo, chodzi bowiem o to, aby unikać
totalnych zaangażowań, które nie
•
dają możliwości manewru i zmuszają partnerów do walki na
„śmierć i życie”,
•
gromadzić środki na kolejne uderzenie, które się mogą przydać,
jeżeli okaże się ono konieczne,
•
nie doprowadzić przeciwnika do ostateczności, ponieważ w
sytuacji, gdy nie ma on już nic do stracenia, może stać się bardziej
niebezpieczny,
•
w przypadku odnoszenia zwycięstwa nie powinniśmy stwarzać
sytuacji, które zmuszałyby partnera do „utraty twarzy”, ponieważ będzie to
powodowało u niego żądzę odwetu.
Metoda obrony z kolei jest celowa w
przezwyciężaniu konfliktów, kiedy istnieją przesłanki, że będzie bardziej
skuteczna niż inne. Obrona może mieć charakter czynny albo bierny. Przy
stosowaniu tej metody można wskazać na
przydatność następujących zasad postępowania:
•
należy spokojnie pozwolić „atakującemu” na prezentację
jego racji i wysłuchać jego uważnie,
•
odpierając atak nie reagować w sposób zbyt uczuciowy, lecz
zachować spokój i panować nad swoimi nerwami,
•
dążyć do wyjaśnienia istotnego celu danego ataku i jego
rzeczywistych przyczyn,
•
zachować gotowość do drobnych ustępstw lub uznania
niewielkich roszczeń, zachowując przy tym zasadniczą linię obrony,
•
dawać należyty opór dopiero wtedy, gdy określi się
dokładnie stanowisko przeciwnika.
•
Metoda przetargów może się przyczynić do wygaśnięcia albo
złagodzenia konfliktu. Osiągnięcie stanu pokojowej egzystencji, kompromisu jest
jednak procesem trudnym, wymagającym przestrzegania następujących zasad
postępowania przez negocjatora lub arbitra:
•
wysłuchać wzajemne pretensje obu stron, zanim podejmą
własną inicjatywę w celu przezwyciężenia konfliktu,
•
ukazać uczestnikom sporu takie konstruktywne aspekty,
jakie wynikają z ich rozbieżnych stanowisk, oraz wszystko to, co łączy
przeciwników,
•
dążyć nie tylko do podtrzymania istniejących stosunków
między stronami, ale
•
także do ich rozwijania,
•
unikać tego, co mogłoby stanowić podstawę do pomówienia o
stronniczość,
•
wskazując uczestnikom konfliktu na
wszystko co ich łączy, ukazywać im także wspólnych wrogów, którzy im zagrażają,
•
cierpliwie rozwiązywać poszczególne problemy tkwiące u
podstaw danego konfliktu,
•
w mediacjach dotyczących konfliktów grupowych unikać
sytuacji, w których każdy występuje przeciwko każdemu, ponieważ może to
spowodować niełatwą do opanowania kłótnię zamiast rzeczowych negocjacji.
fot. https://pl.freepik.com/darmowe-zdjecie-wektory/konflikt
Wchodzenie w konflikty z innymi
stawia często nauczycieli i uczniów wobec konieczności negocjowania. Niezbędna
jest więc znajomość etapów i zasad negocjacji, dzięki którym możemy
konstruktywnie rozwiązać konflikt. Kolejność etapów w negocjacjach jest
następująca:
1. Ustalenie reguł postępowania.
2. Nazwanie interesów swoich i partnera.
3. Formułowanie problemów negocjacyjnych.
4. Poszukiwanie rozwiązań.
Metoda ma tylko wtedy sens, gdy znamy wzajemne interesy i
mamy sformułowane problemy. Są trzy fazy tego etapu negocjacji: pomysły,
analiza i weryfikacja, podejmowanie decyzji. Formułowanie pomysłów: tworzymy
pulę pomysłów, z której wybieramy najlepszy. W tej fazie pracy musimy
wyegzekwować przestrzeganie bardzo ważnej zasady: „Nie wolno oceniać i
krytycznie komentować”.
Analiza i weryfikacja pomysłów: wspólnie z partnerem
analizujemy każdą propozycję, szukamy w niej tego, co jest zalążkiem nowego,
twórczego spojrzenia na problem.
Podjęcie decyzji: z listy zweryfikowanych pomysłów
wybieramy rozwiązanie, które w największym stopniu zaspokaja interesy obu
stron.
Podstawowe zasady negocjacji, których
znajomość jest niezbędna w trakcie negocjacji, można przedstawić w formie
przekazu:
•
Oddzielaj ludzi od problemów (atakuj problem, nie ludzi).
•
Koncentruj się na interesach, a nie na stanowiskach. Chcę
wiedzieć, dlaczego to jest dla ciebie takie ważne. Powiem ci też wprost, na
czym mi najbardziej zależy i dlaczego.
•
Formułuj pytania przed odpowiedziami. Nie chcę opierać się
na przypuszczeniach i schematach. Będę pytał o wszystko, co niejasne, a nawet
zbyt oczywiste.
•
Doceniaj pozytywy (nazywaj osiągnięcia podczas
negocjacji). Teraz rozumiem, w czym się zgadzamy i cieszę się, że udały nam się
rzeczy, które budują nasz kontakt.
W trakcie trwania negocjacji pomocna,
a czasem wręcz konieczna może być obecność osoby niezaangażowanej, czyli
mediatora. W roli mediatora we współczesnej szkole często występuje rzecznik
praw ucznia. Przykładowo w jednej ze szkół podstawowych jako sposób na częste
konflikty wprowadzono „regulamin konfliktu”. Dzięki temu uczniowie zyskali
prawo do obrony swych praw poprzez złożenie oficjalnego zażalenia do samorządu
szkolnego. Samorząd szkolny rozpatruje skargi uczniów, szukając sposobów na
usunięcie przyczyn konfliktu i niechęci w stosunkach uczniowie - nauczyciele.
Jeśli wychowawcy naprawdę zależy na
pomocy uczniom w rozwiązaniu konfliktu, wybiera postawę mediatora. Pozostaje
wtedy bezstronny i może całkowicie skupić się na problemie. Dba o to, aby
strony mogły się wysłuchać nawzajem i zaprasza do poszukiwania rozwiązań,
kompromisu, ugody. Taka postawa sprzyja komunikacji uczniów, a dodatkowo
utwierdza ich w przekonaniu, że wychowawca jest bezstronny i sprawiedliwy. Przy
kolejnym konflikcie być może sami poproszą go o pomoc.
Należy jednak wziąć pod uwagę wcześniejsze wzajemne relacje oponentów – jeśli były dobre lub przynajmniej poprawne, łatwiej będzie osiągnąć porozumienie. Jednak gdy już wcześniej były napięte, przebieg rozmowy może być bardziej emocjonalny. Wychowawca musi zatem starannie przygotować się do roli mediatora, a jeśli nie czuje się na siłach, poprosić o pomoc inną osobę nadającą się do tej roli.
Pamiętajmy także, że w trudnych
sytuacjach uczniowie, którzy reagują eksternalizacyjnie („na zewnątrz”),
przejawiają destrukcyjne zachowania. Są to np. kłótnie lub naruszanie norm. Ci,
którzy przeżywają konflikt internalizacyjnie („do środka”), wycofują się,
unikają rozmowy, są mniej aktywni. Uczniowi reagującemu „na zewnątrz” warto
stworzyć możliwość rozładowania nagromadzonych emocji. Podejmowanie z nim
rozmowy, zanim napięcie i złość znajdą ujście, często nie przyniesie
spodziewanych efektów. On musi się wygadać, wykrzyczeć, czasem nawet uderzyć
pięścią w ścianę. Z kolei uczeń reagujący „do środka” potrzebuje przede
wszystkim poczuć się bezpiecznie. Jego postawa świadczy o lęku przed
konfrontacją, zranieniem, przegraną. Woli rozmowę w cztery oczy, a i wtedy
trudno z niego wydobyć wszystkie informacje. Jeśli wychowawca zaobserwuje
skrajne postawy, może najpierw przeprowadzić rozmowy z uczestnikami konfliktu
osobno.
fot. https://pl.freepik.com/darmowe-zdjecie-wektory/konflikt
Konstruktywne rozwiązywanie
konfliktów to dążenie do wyniku wygrana-wygrana (ang. „win-win”), czyli
sprawienie, by strony wyszły z niego zadowolone, aby rozwiązanie było dla nich
do przyjęcia. Co może w tej sprawie zrobić wychowawca klasy? Nie rozpoczynać
rozmowy, gdy ma tylko kilka minut i unikać podejmowania tematu na forum klasy.
Trzeba zadbać o odpowiednie miejsce i czas (pierwszej) rozmowy, aby uczestnicy
sporu poczuli się bezpieczni, ważni i mieli sposobność spokojnego opowiedzenia
o problemie. Pytania do uczestników sporu powinny być otwarte i tak
sformułowane, by zgromadzić najważniejsze informacje o konflikcie, czyli:
•
Kto uczestniczy w konflikcie?
•
Jaki jest problem?
•
Kiedy rozpoczął się konflikt?
•
W jaki sposób się rozpoczął?
•
Czego oczekujecie od drugiej strony sporu?
•
Jakie rozwiązanie was satysfakcjonuje?
Zaproponować adekwatną metodę rozwiązania konfliktu:
•
negocjację lub mediację – strony
zawierają porozumienie, które muszą zaakceptować nawet jeśli nie do końca
spełnia ich oczekiwania (mogą np. zawrzeć umowę);
•
arbitraż – gdy strony nie potrafią rozwiązać konfliktu
(nie mogą/nie chcą się dogadać), bezstronny arbiter proponuje rozwiązanie,
które nie podlega dalszej dyskusji.
fot. https://pl.freepik.com/darmowe-zdjecie-wektory/konflikt
Szkoda, że nie ma komentarzy pod tym artykułem. Powinny być jakieś komentarze.
OdpowiedzUsuń