PSYCHOZABAWA o zarządzaniu czasem

Czy umiesz gospodarować czasem?



Czas jako jedno z nielicznych dóbr rozdzielony jest sprawiedliwie – każdy w ciągu doby ma do dyspozycji 24 godziny. Poniżej znajdziecie stwierdzenia związane z zarządzaniem czasem. Do każdego należy dobrać jedną, najbliższą Ci możliwość.

1. Uważam, że przerwy w nauce są:
a) stratą czasu
b) potrzebne do sprawnego działania
c) niezbędne i powinny być jak najdłuższe

2. Zanim przystąpię do realizacji powierzonych mi zadań…
a) dokładnie określam cel i czas działania
b) zanim? Od razu zabieram się do pracy
c) nie zakładam niczego z góry/ nie planuję działań

3. Zdarzenia w moim życiu…

a) zawsze są efektem moich działań
b) nie sądzę, bym miał(a) wpływ na to, co mnie spotyka
c) życie mnie nie zaskakuje, choć liczę się z nagłymi wypadkami

4. W sytuacji nadmiaru obowiązków…
a) zarywam noc, bo i tak nikt nie zrobi niczego lepiej ode mnie
b) wiem, z kim mogę się podzielić obowiązkami
c) nadmiaru? Zawczasu zrzucam pracę na innych

5. Gdy znajomy prosi mnie o czasochłonną przysługę…
a) nie potrafię odmówić
b) jeśli nie koliduje to z moimi planami, czemu nie
c) odmawiam, bo może wyskoczy mi coś ważniejszego

6. Staram się spotykać ze znajomymi, wyjść do kina, teatru itd.
a) w ustalonych wcześniej terminach
b) pięć dni szkoła, w weekend nauka, gdzie czas na rozrywki?
c) najczęściej jak się da, nawet kosztem obowiązków

7. W ciągu doby…
a) najważniejsze prace wykonuję w czasie mojej największej wydajności
b) pracuję, nie zwracając uwagi na mój zegar biologiczny
c) zajmuję się tym, na co w danej chwili mam ochotę

8. Moje cele są:
a) realne i znam termin ich realizacji
b) lubię marzyć i wiem, że kiedyś większość z nich osiągnę
c) przyszłość jest zbyt niepewna, by wyznaczać sobie jakieś cele

9. Duża ilość obowiązków sprawia, że…
a) zrobię wszystko, ale później nie mam na nic siły
b) czuję się przytłoczony(a) i nie wiem, w co ręce włożyć
c) działam skutecznie i czuję się jak ryba w wodzie

10. W każdej pracy są zadania priorytetowe i drugorzędne…
a) ale w mojej wszystko jest ważne
b) mam tego świadomość i przede wszystkim wykonuję te najważniejsze
c) robię to, co akurat jest do zrobienia

11. W gospodarowaniu swoim czasem…
a) wspomagam się kalendarzem itp.
b) wszystko pamiętam
c) żyję chwilą

12. Kiedy coś robię…
a) wykonuję wszystko perfekcyjnie, choć zajmuje mi to więcej czasu
b) najbardziej przykładam się do spraw istotnych
c) stawiam na ilość, a nie na jakość

Przyznaj sobie 1 punkt za odpowiedzi: 1 b; 2 a; 3 c; 4 b; 5 b; 6 a; 7 a; 8 a; 9 c; 10 b; 11 a; 12 b.

Wyniki:

Poniżej 5 pkt

Życie może być dla Ciebie pasmem niespodziewanych zwrotów akcji. Czasem przyjemnych, czasem nie. Nie przykładasz wagi do planowania i ustalania priorytetów. Może żyjesz, chwytając chwilę, a może jest to wynik nieznajomości zasad gospodarowania czasem.

od 5 do 8 pkt
Przeciętnie radzisz sobie z presją czasu. W standardowych sytuacjach zapewne nie masz większych problemów z ułożeniem zadań. Jednak w nagłych sytuacjach lub przy nadmiernym obciążeniu pracą możesz mieć kłopot z racjonalnym gospodarowaniem czasem.

Powyżej 8 pkt
Najprawdopodobniej świetnie radzisz sobie z obowiązkami zarówno zawodowymi, jak i prywatnymi. Masz świadomość, co jest dla Ciebie najważniejsze i jakie są Twoje cele. Jesteś osobą elastyczną i potrafisz rozsądnie zrównoważyć obowiązki i przyjemności.

Co zrobić, jeżeli test wyszedł kiepsko?

Zasady ułatwiające efektywne zarządzanie czasem:
1. Niezbędne jest, abyś wiedział(a):
* czy Twój cel jest realny (przy posiadanych umiejętnościach, narzędziach itp.),
* jakie są etapy pozwalające osiągnąć końcowy efekt,
* jaki jest termin końcowy; pozwoli to rozplanować czynności w całym odcinku czasu.

2. Określ elementy, które są Twoimi złodziejami czasu. Mogą to być spotkania, przerywanie pracy telefonami, brak zdecydowania, niejasne zadania i priorytety, nieumiejętność powiedzenia nie, bałagan na biurku, media społecznościowe, gry, telewizja. Poznaj je i naucz się ich unikać.

3. Elastyczność jest niezbędna, dlatego
* 60% czasu przeznaczonego na wykonanie zadania dokładnie zaplanuj,
* 20% przeznacz na różne okazje i możliwości działania, jakie się pojawią,
* 20% zostaw na nieprzewidziane wydarzenia.

4. Powinieneś posiąść sztukę mówienia "nie" w sposób nieurażający drugiej strony.

5. Planuj na piśmie. Zapisując zadania, masz pewność, że o żadnym z nich nie zapomnisz. Przyglądając się pisemnej wersji planów, możesz precyzyjniej je uporządkować i określić Twój budżet czasu.

6. Poznaj siebie – planuj działania zgodnie z własnymi możliwościami fizjologicznymi. Sprawy najważniejsze realizuj w okresie maksymalnej wydajności.

7. Pamiętaj o przerwach w pracy/nauce. Są konieczne dla prawidłowego funkcjonowania i powodują, że nie tracisz możliwości koncentracji.

źródło: https://www.tygodnikprzeglad.pl/psychotest-czy-umiesz-gospodarowac-czasem/


Komentarze