KILKA SPOSOBÓW JAK UDOSKONALIĆ WZAJEMNE RELACJE RODZICÓW Z DZIEĆMI z ADHD
źródło: https://www.doz.pl/czytelnia/a714-ADHD_8211_Swiat_to_za_malo
Dzieci z zaburzeniem ADHD są często wielkim utrapieniem dla
rodziców. Mają problemy, kiedy się do nich zwracamy. Zauważalne są też kłopoty
w relacjach społecznych. Zwykle są w stanie ciągłej aktywności.
Wychowywanie dzieci z ADHD jest szczególnym wyzwaniem dla
rodziców. Znany psycholog dziecięcy i ojciec dziecka z ADHD - Robert Myers, w ciągu
25 lat pracy odkrył, że warto zmienić sposób myślenia o wychowaniu takich
dzieci.
Oto 5 rzeczy, które rodzic powinien stosować aby uczynić swe
rodzicielstwo łatwiejszym i bardziej skutecznym:
- Utwórz i zamieść w widocznym
miejscu Dzienny Harmonogram w swoim domu
Ustaw określone godziny na przebudzenie, jedzenie, zabawę,
odrabianie lekcji, wykonywanie obowiązków domowych, korzystanie z komputera i
chodzenie spać.
Napisz harmonogram na
tablicy lub kartce papieru i powieś go tam, gdzie zobaczy Twoje dziecko.
Lodówka jest często dobrym miejscem do powieszenia.
Jeśli Twoje dziecko nie potrafi jeszcze czytać, użyj
rysunków lub symboli, aby pokazać działania każdego dnia.
Wyjaśnij wcześniej wszelkie zmiany rutynowe. Upewnij się, że
twoje dziecko rozumie te zmiany.
- Utwórz i zamieść w widocznym
miejscu Domowy Regulamin
Stwórz dla rodziny reguły postępowania proste, jasne i niezawiłe.
Ważne, aby wyjaśnić, co się stanie w sytuacji gdy będą przestrzegane, a co
kiedy zostaną naruszone.
Sporządź Listę zasad i konsekwencji ich nieprzestrzegania.
Konsekwencje łamania zasad powinny być fair, bezpośrednie i spójne.
Zawieś tę Listę obok Dziennego Harmonogramu.
- Bądź pozytywnie nastawiony
i nagradzaj dobre zachowanie
Zrozum, że dzieci z ADHD spędzają większość dnia na
mówieniu, co robią źle. Z czasem może to być demoralizujące. Dlatego często
chwal ich dobre zachowanie. Może to być tak proste, jak poklepanie po plecach,
uśmiech lub pochwała „dobra robota, dzięki!”
Regularnie nagradzaj dziecko za dobre zachowanie, nawet
drobne rzeczy, takie jak ubieranie się i ciche zamykanie drzwi.
- Mów swojemu dziecku czego
oczekujesz bardziej niż to czego nie oczekujesz . Innymi słowy, bądź
pozytywny w swoich słowach, kiedy tylko możesz.
Upewnij się, że Twoje uwagi i polecenia są zrozumiane
Skup uwagę swojego dziecka na sobie.
Spójrz bezpośrednio w jego oczy. Następnie powiedz swojemu
dziecku wyraźnym, spokojnym głosem dokładnie to, czego chcesz. Poproś dziecko,
aby powtórzyło Ci te polecenia.
Zazwyczaj lepiej jest, aby polecenia były proste i krótkie.
W przypadku trudnych zadań podaj tylko jedno lub dwa polecenia naraz. Następnie
pochwal swoje dziecko, gdy wykona każdy etap zadania.
- Bądź konsekwentny
Obiecuj tylko, co jesteś w stanie dać.
Rób to, co mówisz, że zamierzasz zrobić.
Wielokrotne powtarzanie poleceń i próśb nie działa korzystnie.
Gdy dziecko łamie zasady, ostrzegaj tylko raz i zrób to
cichym głosem. Jeśli dziecko zignoruje ostrzeżenie, postępuj zgodnie z
ustalonym postanowieniem.
Mówiąc prościej, wychowywanie dziecka, u którego zdiagnozowano
zespół nadpobudliwości psychoruchowej nie jest łatwe. Dzieci z ADHD wymagają
szczególnej uwagi, ponieważ są wyjątkowe – zachowują się inaczej niż ich
rówieśnicy. Skany mózgu pokazują, że mózgi dzieci z ADHD wyglądają znacznie
inaczej podczas wykonywania niektórych funkcji, niż mózg ich rówieśników
neurotypowych.
W rzeczywistości badania wykazały, że grubość ich kory
mózgowej rośnie z opóźnieniem trzyletnim w stosunku do ich rówieśników.
Co to oznacza dla
dzieci z ADHD?
Myślą i zachowują się na tym samym poziomie, co dzieci trzy
lata młodsze - ale oczekuje się, że będą reagować na sytuacje w sposób
odpowiedni dla swojego wieku. Dzieci z ADHD są często karane i mówi się im :
„zachowuj się jak inni w twoim wieku” - ale często nie jest to możliwe.
Wzajemny układ ADHD / Niepokój
Wiele dzieci z ADHD cierpi również na objawy skrajnego lęku.
Kiedy osoba doświadcza silnego niepokoju, to zauważymy u niej jedną z trzech
reakcji:
- nie będzie w stanie podjąć działania;
- będzie próbowała uniknąć sytuacji, wycofując się lub
opuszczając miejsce zagrożenia;
- będzie działać we wściekłości, aby się uchronić.
Dzieci z ADHD mają również niską tolerancję na frustrację. W
obliczu trudnego zadania lub konfliktu mogą szybko się zdenerwować i zadziałać agresywnie.
Rodzice mogą naturalnie postrzegać to jako akt buntu i zareagować na incydent z
dodatkową negatywną konsekwencją, ale najprawdopodobniej spotęguje to negatywną
reakcję dziecka.
W przypadku dzieci z ciężkimi objawami ADHD mogą być
potrzebne leki. Dla innych terapia lub specjalny program edukacyjny mający na
celu zaradzenie podstawowej niewydolności może być właściwy.
Oto kilka dodatkowych wskazówek dotyczących rodzicielstwa,
które mogą pomóc:
1. Pamiętaj o
poziomie rozwoju swojego dziecka.
Pamiętaj, że twój 7-latek z ADHD
może rozwojowo mieć 4 lata. Twoje oczekiwania muszą być dostosowane do wieku
rozwojowego dziecka, a nie jego wieku kalendarzowego. Na przykład, dla
9-letniego dziecka z ADHD, powinieneś przypisać obowiązki odpowiednie dla 6 lub
7-latka. 13-latek z umiejętnościami społecznymi 10-latka skorzystałby z
treningu dostosowanym do jego umiejętności społecznych.
2. Dozuj przerwy w pracy umiejętnie.
W przypadku dzieci z ADHD przerwy w pracy
powinny być wykorzystywane efektywnie w poważnych sytuacjach (szkód
materialnych lub agresji wobec osób) i powinny być krótkie. Moja ogólna zasada
jest taka, że czas przerw dla dziecka z ADHD powinien być minutowo równy
różnicy wieku dziecka pomniejszonego o trzy lata. Innymi słowy, czas przerwy
dla dziecka w wieku 7 lat wynosiłby 4 minuty.
3. Wybierz swoje oddziaływania.
Czasami lepiej jest zignorować
niepożądane zachowanie i zwrócić uwagę na odpowiednie zachowanie, niż walczyć o
każde niewłaściwe postępowanie. Zachowanie jest często nagradzane przez uwagę,
niezależnie od tego, czy uwaga jest pozytywna czy negatywna. W przypadku dzieci
z ADHD badania wykazały, że ignorowanie zachowania usuwa napięcia i prowadzi do
zmniejszenia niewłaściwego zachowania. Z drugiej strony, zwracanie uwagi na
odpowiednie zachowanie spowoduje jego korzystny wzrost. Ważne jest nauczenie
dziecka bardziej odpowiednich alternatywnych zachowań, takich jak „Proszę, użyj
słów, aby powiedzieć mi, czego chcesz, zamiast krzyczeć”, abym wiedziała, czego
oczekujesz i co zostanie nagrodzone.
4. Pochwała i nagroda.
Najlepiej u tych dzieci sprawdza
się chwalenie lub nagradzanie za odpowiednie zachowanie. Możesz przygotować tabelę i
przyznać swojemu dziecku radosną buźkę lub gwiazdkę w kwadracie za każdym
razem, gdy zrobi coś pozytywnego. Po wypełnieniu 30 pól może otrzymać prostą
nagrodę. Od tego czasu okazjonalne pochwały będą podtrzymywać nowo wyuczone
zachowanie. Starsze dzieci i nastolatki skorzystają z pochwały, a w razie
potrzeby mogą zdobyć nowe przywileje. W bardziej skomplikowanych sytuacjach
można ustawić ekonomię żetonów lub punktów. Chodzi tu o to, że za odpowiednie
zachowanie dziecko zdobywa punkty, a niewłaściwe postępowanie powoduje utratę
punktów. Ustalona wcześniej ilość punktów służy do „kupowania” przywilejów,
takich jak czas oglądania telewizji lub gier wideo, możliwość wyjścia na dłużej
w weekendy itp.
5. Znaczenie kilku chwil.
Badania dowiodły, że spędzanie kilku chwil dziennie (15 do 20
minut) na zabawie z dzieckiem (bez względu na to, jak zły był ten dzień) może
czynić cuda w zmienianiu zachowań. Praktykuj „łapanie dziecka na dobrych
uczynkach”. Powiedz mu, że go kochasz, uściśnij je lub poklep po plecach. Chwal
każdą umiejętność. Pochwal za „ruch we właściwym kierunku”, mimo że linia mety
jeszcze nie została osiągnięta. Ostatecznie, wychowywanie
dziecka o specjalnych potrzebach wymaga cierpliwości i wytrwałości.
6. Obserwuj swoje dziecko na tle jego przyjaciół.
Dzieciom z ADHD trudno jest nauczyć się
umiejętności społecznych i zasad. Dobrze jest wybrać towarzyszy zabaw dla
swojego dziecka o podobnych umiejętnościach językowych i fizycznych. Na początku zaproś tylko jednego
lub dwóch przyjaciół. Nadzoruj je uważnie podczas zabawy, spotkania. W żadnym wypadku nie zezwalaj na uderzanie, pchanie
i krzyczenie w domu lub na podwórku. Z tego powodu szczególnie ważne jest nadzorowanie dziecka podczas zabawy z rówieśnikami.
Często nagradzaj dobre zachowanie.
7. Dopilnuj przygotowania się dziecka do szkoły poprzedniego
wieczoru.
Poranki
szkolne mogą być trudne dla dzieci z ADHD. Przygotuj je poprzedniego wieczoru - rozłóż jego szkolne ubrania i
przygotuj z nim torbę z książkami. Daj dziecku rano wystarczająco dużo czasu, aby mogło się ubrać i zjeść dobre
śniadanie. Jeśli twoje
dziecko jest szczególnie powolne rano, ważne jest, aby miało wystarczająco dużo czasu na ubranie się i jedzenie.
8. Ustal procedurę wykonywania szkolnych prac domowych.
Wybierz
stałe miejsce do odrabiania lekcji. To miejsce powinno być z dala od zakłóceń, takich jak inne osoby, telewizja i
gry wideo. Podziel
czas pracy domowej na małe części i rób przerwy. Na przykład daj swojemu
dziecku przekąskę po szkole, a
następnie pozwól mu się bawić przez kilka minut. Następnie zacznij pracę domową. Zatrzymuj się często na
krótkie „fajne przerwy”, które pozwalają dziecku robić coś przyjemnego. Stwórz
swojemu dziecku dużą zachętę, ale pozwól mu odrabiać szkolne zadania samodzielnie.
9. Skoncentruj się na wysiłku i spójności, a nie ocenach.
Nagradzaj
swoje dziecko, gdy stara się zakończyć szkolną pracę domową, a nie tylko
za uzyskane w
szkole dobre oceny. Celem nagradzania powinno być to , aby dziecko było konsekwentne
i wytrwałe w nauce. Oczywiście
rodzic może dać dodatkowe nagrody za lepsze oceny.
10. Upewnij się, że Twoje dziecko jest nadzorowane.
Z uwagi na to, że dzieci z ADHD są impulsywne, potrzebują
większego nadzoru dorosłych niż inne dzieci w ich wieku. Upewnij się, że twoje
dziecko jest pod opieką dorosłych przez cały dzień.
Wypróbujcie muzykoterapię:
Na podstawie Artykułu Roberta Myers, Doktora Psychologii
Tłumaczenie Janusz Wieczorek
Komentarze
Prześlij komentarz