Czytanie
bez zrozumienia utrudnia życie. Na szczęście umiejętności tej można się
nauczyć.
Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak czytać,
żeby „coś z tego zrozumieć”.
WSKAZÓWKI !!!!
1. Maksymalnie
się skoncentruj.
2. Zacznij
od pytań do tekstu, żebyś wiedział/a na co zwrócić uwagę.
3. Odczytaj
tekst, zwracając uwagę na to, co zostało ujęte w pytaniach.
4. Podkreśl
najważniejsze informacje, najlepiej zaznacz (np. kolorem miejsca, w których
odnalazłeś odpowiedzi na pytania.
5. Udziel
odpowiedzi na pytania.
UWAGA!
Korzystając z tekstów w podręczników (z różnych
przedmiotów), kiedy musisz zrozumieć zawarte w nim informacje możesz skorzystać
z następujących rad
1. Przeczytaj
pytania znajdujące się pod tematem, którego się uczysz.
2. Przeczytaj
treść, zwracając uwagę na to, co zostało ujęte w pytaniach.
3. Podkreśl
najważniejsze informacje.
Możesz to zrobić tak:
·
Zakreśl
na czerwono od jednego do trzech najważniejszych słów
·
Na żółto
– kolejne 1-3 najważniejsze wyrazy
·
Na
zielono
– wszystko inne, co również jest ważne
Takie zaznaczanie nie jest łatwe, bo trzeba „zrozumieć
całość przekazu, podzielić go na pewne mniejsze fragmenty i nadać im ważność” (wg.
dr Michała Czakona)
4. Opowiedz
o tym, co przeczytałeś/aś własnymi słowami.
5. Powiedz
w jednym zdaniu, jaka jest najważniejsza myśl przeczytanej treści („ujmij
treść tekstu w jednym zdaniu” lub zadaj sobie pytanie „jakie motto
przyświecałoby odczytanej wypowiedzi”).
6. Odpowiedz
na pytanie czego ten tekst Cię nauczył.
7. Zerknij
ponownie do pytań, zawartych na końcu tematu i odpowiedz na nie.
Dobrą metodą jest ułożenie własnych pytań do tekstu,
możesz zadać je koleżance/koledze, ale koniecznie po pewnym czasie sam na nie
odpowiedz.
Na podstawie www.cdw.edu.pl
A teraz krótkie ćwiczenie czytania ze zrozumieniem,
połączone z łamańcem językowym.
Ciekawe
czy w ogóle będziesz umiał/a to
przeczytać? :)
Pytania, na które szukasz odpowiedzi w tekście:
1.
Gdzie mieszkało
wrzeszczące Straszydło?
2.
Kto przybył po Pszczynę?
3.
Czego każdy szuka w swoim
mieszkaniu?
4.
Co ostatecznie robiło
Straszydło?
Zaznacz
prawda (P) czy fałsz (F)
1.
Wrzeszczące
Straszydło mieszkało nad rzeką Przebrzydłą P F
2.
Wrzask
Straszydła niósł się przez chaszcze i gąszcze
P F
3.
Do
zamku przybyła groźna wiedźma P F
4.
Każde
zwierzątko chce by w jego mieszkaniu było cicho i spokojnie P F
5.
Poczwara
zachęcała, żeby Straszydło nie zmieniało swoich nawyków P F
6.
Od
czasu przybycia poczwary na zamku zaczęto mówić szeptem P F
Streść ten tekst w jednym
zdaniu………………………………………………..
Dlaczego autor
napisał ten tekst…………………………………………………..
Co częściej występuje w tekście „rz” czy „ż” ?
Komentarze
Prześlij komentarz