CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM – ROBISZ TO DOBRZE




Czytanie bez zrozumienia utrudnia życie. Na szczęście umiejętności tej można się nauczyć.
Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak czytać, żeby „coś z tego zrozumieć”. 



WSKAZÓWKI !!!!
1.      Maksymalnie się skoncentruj.
2.      Zacznij od pytań do tekstu, żebyś wiedział/a na co zwrócić uwagę.
3.      Odczytaj tekst, zwracając uwagę na to, co zostało ujęte w pytaniach.
4.     Podkreśl najważniejsze informacje, najlepiej  zaznacz (np. kolorem miejsca, w których odnalazłeś odpowiedzi na pytania.
5.      Udziel odpowiedzi na pytania.

UWAGA!
Korzystając z tekstów w podręczników (z różnych przedmiotów), kiedy musisz zrozumieć zawarte w nim informacje możesz skorzystać z następujących rad
1.      Przeczytaj pytania znajdujące się pod tematem, którego się uczysz.
2.      Przeczytaj treść, zwracając uwagę na to, co zostało ujęte w pytaniach.
3.      Podkreśl najważniejsze informacje.
Możesz to zrobić tak:
·         Zakreśl na czerwono od jednego do trzech najważniejszych słów
·         Na żółto – kolejne 1-3 najważniejsze wyrazy
·         Na zielono – wszystko inne, co również jest ważne
Takie zaznaczanie nie jest łatwe, bo trzeba „zrozumieć całość przekazu, podzielić go na pewne mniejsze fragmenty i nadać im ważność” (wg. dr Michała Czakona)
4.   Opowiedz o tym, co przeczytałeś/aś własnymi słowami.
5.   Powiedz w jednym zdaniu, jaka jest najważniejsza myśl przeczytanej treści („ujmij treść tekstu w jednym zdaniu” lub zadaj sobie pytanie „jakie motto przyświecałoby odczytanej wypowiedzi”).
6.   Odpowiedz na pytanie czego ten tekst Cię nauczył.
7.   Zerknij ponownie do pytań, zawartych na końcu tematu i odpowiedz na nie.

Dobrą metodą jest ułożenie własnych pytań do tekstu, możesz zadać je koleżance/koledze, ale koniecznie po pewnym czasie sam na nie odpowiedz.
Na podstawie www.cdw.edu.pl

A teraz krótkie ćwiczenie czytania ze zrozumieniem, połączone z łamańcem językowym. 
Ciekawe czy w ogóle będziesz umiał/a to przeczytać? :)

Pytania, na które szukasz odpowiedzi w tekście:
1.      Gdzie mieszkało wrzeszczące Straszydło?
2.      Kto przybył po Pszczynę?
3.      Czego każdy szuka w swoim mieszkaniu?
4.      Co ostatecznie robiło Straszydło?



Zaznacz prawda (P) czy fałsz (F)

1.       Wrzeszczące Straszydło mieszkało nad rzeką Przebrzydłą                             P      F
2.       Wrzask Straszydła niósł się przez chaszcze i gąszcze                                     P      F
3.       Do zamku przybyła groźna wiedźma                                                              P      F
4.       Każde zwierzątko chce by w jego mieszkaniu było cicho i spokojnie            P      F
5.       Poczwara zachęcała, żeby Straszydło nie zmieniało swoich nawyków          P      F
6.       Od czasu przybycia poczwary na zamku zaczęto mówić szeptem                  P      F

Streść ten tekst w jednym zdaniu………………………………………………..

Dlaczego autor napisał ten tekst…………………………………………………..

Co częściej występuje w tekście „rz” czy „ż”   ?





Komentarze